woensdag 26 januari 2011

#22 Bibliotheek 2.0 en de toekomst van bibliotheken

Het einde van de cursus 23dingen nadert. In dat licht is het nú het moment om een mening te verkondigen over de toekomst van de Bibliotheken. Eigenlijk ben ik er nog lang niet uit, maar laat ik toch een poging wagen.







Ik hink op twee gedachten. Enerzijds ben ik heel positief over de ontwikkelingen in de bibliotheek wereld. Er is volop enthousiasme om te innoveren en ook lijkt het inzicht van de noodzaak om meer landelijk te gaan opereren en de bibliotheek als één merk neer te zetten te groeien. In dat licht verwacht ik veel van innovatieve ideeën en plannen die staan op de website van stichting bibliotheek.nl zoals de introductie van de white label website.

Anderzijds vraag ik me af of we ons niet te veel blind staren op alle innovatie mogelijkheden. De handigheden op digitale gebied zoals alle 2.0 toepassingen zijn mooi en heel erg van deze tijd. Het gaat uit van de gedachte dat de klanten de collectie aan elkaar zullen gaan aanraden. Hoewel dat principe mooi is blijf ik geloven dat veel mensen nog altijd verwachten van een bibliotheek dat er (veel) bibliothecarissen zijn met goede kennis van de (eigen) collectie (o.a.in relatie tot de actualiteit).  Eigenlijk zou ik heel graag meer aandacht voor dit gegeven willen zien.

Collega Eveline haalt in haar stukje over dit 22ste ding de website van BibliotheekVlissingen aan. Ik kende hun site niet. (- Deze cursus onderstreept dat je nooit alles kan weten -) Hoewel er wel het een en ander op de vormgeving van de site valt aan te merken, viel me in positieve zin op dat de bibliotheek Vlissingen voor een belangrijk deel haar website gebruikt om de collectie op een leuke manier digitaal uit te dragen naar haar klanten. Zo is er een actief  bieblog en zijn er diverse originele activiteiten onder de knop Leesadvies & -Tips. Erg inspirerend.

Mijn hoop is dat deze cursus 23dingen bij Amstelland Bibliotheken de aanzet is tot een soortgelijke vorm van gezamenlijk uitdragen van de collectie. 

1 opmerking: