maandag 10 januari 2011

#19 Sociale netwerken en wat er in te doen is

Het uitstralen van een positief online imago zou voor een bedrijf  dat 'social gaat op internet' het belangrijkste uitgangspunt moeten wezen. Je wilt tenslotte dat mensen openlijk reclame voor je gaan maken in hun online 'vind ik leuk' lijstje. Helemaal goed doe je het als ondernemer als je die online vrienden weet te verleiden je product te kopen en je scoort een megasucces als je ze zelfs fysiek naar je winkel/evenement weet te lokken. Laatst zag ik daarvan een mooi voorbeeld in de praktijk.  

Aan het eind van een middag liep ik een klein zaakje binnen met de naam Het Friethoes om een zak biologische friet te kopen. Een semi-gezond patatje leek me wel wat. Terwijl ik wacht komt er een andere klant binnen die zegt "ik ben een facebook vriend, is het al vier uur?" Qua tijd hing het erom maar voor 'vrienden' ben je als eigenaar van een winkel aardig, dus die klant betaalde een facebook vrienden prijsje voor zijn patatje. 
Zomaar een voorbeeld, maar wel heel sympathiek. En het geeft aan dat met een klein gebaar al respons is te bereiken. Dat het lekkere patatjes zijn helpt Het Friethoes bij het vergroten van zijn  naamsbekendheid trouwens ook. Voor zo'n product wil ook ik best gratis reclame maken

Bekijk de site van Het Friethoes

3 opmerkingen:

  1. Mooi voorbeeld van goed gebruik sociale media!
    Ken je die twitterende ijscoman ook? Moeilijk jaargetij maar toch: http://twitter.com/socialijs
    Groeten, ruthindebieb.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geweldig vind ik dat idee van de patatboer!

    Waarom doen we dat ook niet met onze potentiele klanten, vraag ik me nu af? OBA heeft ongeveer 700 facebook-vrienden en 1000 klanten die ons op twitter volgen. Als we op ons facebook en twitter-pagina een reclame plaatsen voor een "facebooklidmaatschap met 5 euro korting bijvoorbeeld dan de normale abonnament per jaar", zullen we misschien in deze moeilijke tijd ekstra klanten naar binnen loodsen?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt voor jullie reacties. Ik vind Dimitar wel direct erg gul, maar iets weggeven (bv korting op tweede kaartje voor evenement ed.) lijkt me ook iets voor de bieb en haar facebookvrienden

    BeantwoordenVerwijderen