woensdag 5 januari 2011

#18 catalogiseer je boekenkast met LibraryThing

Onderaan mijn blog draait al enige tijd de widget van LibraryThing. Omdat ik lid ben sinds 16 oktober 2009 (ik heb het even nagekeken) is de boekenkast al behoorlijk gevuld. Zeker in het begin, toen ik het net ontdekt had,  heb ik driftig de database lopen vullen.  Nog altijd ben ik onder de indruk over de grootte van de site en het gebruikersgemak. Een min punt is misschien dat het niet echt een sociale tool is. In ieder geval geen plek waar je snel online vrienden maakt.

Maar eigenlijk past dat de site en zijn community ook goed. Immers over het algemeen plaatsen de gebruikers er 'het betere boek'. En ook de recensies zijn vaak heel goed en overstijgen geneuzel  als 'vind ik leuk'. LibraryThing is een beetje de boeken site voor de NRC lezer. De persoon die zich maar al te bewust is van de zin 'toon me je boekenkast en ik vertel je wie je bent'. Dat maakt dat er veel informatie te vinden is over goede literaire titels, maar gelijk is die informatie ook een beetje te braaf. Een goede verstaander ziet dat terug in de recommendations die LibraryThing mij geeft. Ik noem dat weinig verrassend

.
Dizzie.nl heeft dat community gevoel sterker. Maar ook het geneuzel. Dat maakt het meteen de ideale site om de verzameling boeken over mannen en baby's, waar ik me onlangs door heen heb gewerkt, op te zetten. Ik heb zo'n idee dat het daar beter past dan in LibraryThing     

Met veel belangstelling heb ik echter wel gekeken naar de librarything for libraries.(genoemd op23dingen.nl) Het principe dat bibliotheken hun collectie koppelen aan LibraryThing en zo de recensies die Librarything gebruikers (worldwide) hebben toegevoegd, koppelen aan de titels in hun catalogus is aantrekkelijk. Daarbij is het een sterk en knap staaltje dat dit een mobile app heeft, die zowel geschikt is voor Androids als Iphones. (Daar kan de App van de NBD nog niet aan tippen)

Of het interessant is voor ons Amstelland Bibliotheken om een LibraryThingforLibraries traject te starten  betwijfel ik echter. Positief: je zou als Nederlandse bibliotheek meedoen aan een groot een goed netwerk én je zou een primeur hebben. Nederland staat nog niet in de lijst op www.libanywhere.com Negatief: het percentage klanten dat nu Librarything actief gebruikt schat ik niet al te hoog in.


En er zijn te veel dingen die 'we zouden kunnen doen'.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten