zondag 5 december 2010

#17 Mobiel internet

Ik weet maar al te goed dat het er is, en dat het dé ontwikkeling is die er op dit moment toe doet, maar ik loop nog altijd niet met mobiel internet op zak. De huiver voor het overal online zijn en de dwingende aantrekkingskracht daarvan, is in gevecht met de weerzin voor de te verwachten pittig hoge maandelijkse rekening van de telecom aanbieder om de plek bovenaan mijn bezwarenlijst.  Het zal er t.z.t zeker van komen, maar voorlopig wacht ik nog even.


In deze cursus is het de bedoeling dat je wat zegt over digitale 'dingen' en met name hoe ze kunnen worden ingezet bij het werken in een bibliotheek. Veel van de dingen die we tot nu toe behandelden lieten toe dat de plannendie genoemd werden technisch ook realistisch mogelijk waren. Immers, met relatief weinig computer kennis maak je een blog, een wiki etc. Gegevens goed presenteren op mobiel internet, een app maken, is van een andere orde.

Enthousiast roepen "wauw, wat zou het gaaf zijn als onze klanten met hun mobiel een bibliotheek reservering kunnen plaatsen " mag, maar het is ook een beetje naïef om voorbij te gaan aan de (dure) manuren programmeren die daarvoor nodig zijn. Goeie diensten aanbieden op mobiel internet is nu nog vooral een kwestie van 'wie gaat het betalen?'.

Dat het echter een noodzaak is voor de bibliotheekbranche om aan te haken bij de technische ontwikkelingen is een feit. Een artikel als Digitale informatiedragers verdringen de bibliotheek  (Alice de Jong in InformatieProfessional 6-2010; ook genoemd in het stuk op 23dingen.nl bij ding 17) maakt dat pijnlijk duidelijk. Maar hoe een duidelijk, stoer en overtuigend digitaal bibliotheek gezicht (op wat voor platform dan ook) tot stand zal gaan komen is vooralsnog de grote vraag.

Dat nbd|biblion recent met een app is gekomen waarmee je op je mobiel razendsnel informatie over boeken krijgt door het scannen (of intypen) van het (ean) nummer op een boek is een mooie eerste stap. Toch voelt het als niet meer dan een aardigheidje en niet als een killerapp. Want waarom als je het boek of recensie in je handen hebt de boekcode scannen en niet gewoon de achterflap of andere beschikbare informatie lezen? De NBD|biblion informatie die wordt getoond is weliswaar onafhankelijk, maar nu ook weer zo zaligmakend dat ik verwacht dat mensen op grote schaal met hun mobiel die data gaan opvragen.

Nee, om echt te kunnen scoren moet het verwijzen naar de dichtstbijzijnde bibliotheek (en/of boekhandel) waar de titel beschikbaar is, en stiekem denken ze misschien bij NBD|biblion wel al verder en is het doel de app te koppelen een eportal. Dan heb je een sterk product, en is het 'kassa'.

Dat bibliotheken helemaal geen rol spelen in dat verhaal lijkt misschien verrassend maar voor het juiste perspectief: Nbd|biblion heeft de app (en de boekensalon.nl) op eigen initiatief ontwikkeld  Het is geen bibliotheek product.

Nee vooralsnog denk ik niet dat bibliotheken veel goeds mogen verwachten van de komst van mobiel internet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten