donderdag 28 oktober 2010

#12 Twitter

Mijn 23dingen coach Dimitar vroeg me wat ik van Twitter vind. En of ik vind dat het voor de bibliotheek een bruikbare tool zou kunnen zijn. Ik heb mix feelings.Wat is de juiste Twitter toon? En door wie getweet?
Helemaal lekker in mijn tweetvel zit ik nog niet. En volgens mij de bibliotheek ook niet. Ik wil pleiten voor een duidelijk (landelijk) online gezicht van de bibliotheek en voor meer creatieve acties.


Een weekje om het iets als Twitter uit te proberen is erg kort en ook heb ik geen internet op mijn telefoon, wat eigenlijk een voorwaarde is als je Twitter echt zou willen testen. Natuurlijk heb ik een Twitteraccount en getweet. Eén van mijn dappere wapenfeiten was een tweet naar #amstelveen om naar onze site te komen om te stemmen tegen de aangekondigde bezuinigingen:
'Sluiting dreigt van 3 van de 7 bibliotheken. Zeg NEE!

Helaas hierop geen retweet.gehad. Zelf niet: "Hee ebuzzer, sluiting dreigt voor 3 van de 7 bibliotheken is beter Nederlands"  :-/




Inmiddels weet ik dat een chique manier om op twitter een schrijffout te corrigeren het twitteren van de juiste mededeling met toevoeging #stopdetijd is. Bruikbaar voor de toekomst. Maar wat dit eigenlijk al aangeeft: helemaal lekker in mijn tweet vel zit ik nog niet.

Over Twitteren
Het geheel van eigen codes en iets wezenlijks zeggen met weinig karakters is boeiend aan Twitter. 144 karakters is niet veel, maar die beperking maakt van sommige tweets echte huzarenstukjes.

Wat is de juiste tweet toon? Iets zeggen om reacties los te krijgen en volgers krijgen is een soort nieuwe kunstvorm en een marketing wetenschap. Als je al een publiek imago hebt is het makkelijker. Misschien. Kijk naar de actie van Youp van het Hek nu in zijn strijd tegen T-Mobile. Hij doet wat hij altijd doet, is zichzelf als hij schreeuwt en mensen meekrijgt. Bij een ander zou het niet zo werken.

Voor een organisatie in zijn uitingen online geldt ook dat het zichzelf zou moeten zijn. Het blad Donald Duck heeft dat goed begrepen. Via twitter kan je alle inwoners van Duckstad volgen. Kijk maar op http://twitter.com/#!/DonaldDuckNL Het is hilarisch! En het is succesvol. DD heeft sinds het twitteren meer volwassen abonnees.

Kora van Mora
De bibliotheek als organisatie heeft geen gezicht. Dat wreekt zich bij dit soort media. Het is vrees ik aandoenlijk hoe het online imago van de (landelijke) bibliotheek er nu uitziet voor de doorgewinterde twitteraar. Allemaal mensen die om het hard iets schreeuwen maar alleen binnen de eigen branche gehoor vinden. Ik zou graag zien dat iemand binnen de Vereniging Openbare Bibliotheken op het idee zou komen om geld te steken in het creëren van een landelijk bibliotheek gezicht. Stel een persoon aan, die qua imago past  bij de bibliotheek (veel lezer, gezellige prater) Als die persoon gaat schrijven en verschijnen in diverse media dan krijgt de bibliotheek een gezicht. Onze eigen Kora van Mora. Tijdschriften doen het tenslotte ook zo. Misschien dat de persoon die in de toekomst de vacature commissie marketing en promotie gaat vervullen hier werk van kan maken.

1 opmerking:

  1. Gelijk heb je Harald om te zeggen dat een week is te weinig om je mening te vormen over een ding als twitter.En als je geen mobiel-internet hebt, kan je ook minder vaak tweets plaatsen en je contacten met je twitteraars behouden! Ik heb het gelukkig ook niet en daarom vind ik het prima, dat ik een paar uurtjes per dag niet on-line ben:))

    BeantwoordenVerwijderen