woensdag 1 september 2010

#3 Maak je weblog aan en begin je ontdekkingstocht

Cursus 23dingen is van start. Nu, een week verder, is het een mooi moment om de balans op te maken over ding 3 'Maak je weblog aan en begin je ontdekkingstocht'.

Ik ben geen digibeet en ook heb ik wel eens geblogd. Dat was dan een tijdje leuk om te doen, maar het diende geen doel anders dan eigen vermaak zonder publiek. Nu met in potentie een publiek - julie mede bloggende bibliotheek collega's - was de uitdagendste vraag voor mij niet 'hoe' te gaan bloggen, maar 'waarover'.

Ik heb uiteindelijk gekozen te gaan bloggen over één van mijn werkzaamheden bij Amstelland Bibliotheken en dat is de selectie van actuele boeken voor op de Actualiteiten Plek.

Op de Actualiteiten Plek liggen wekelijks 6 nieuwe titels (3 fictie, 3 non-fictie). Het gaat om boeken waarover in diverse media recent bericht is of waarvan verwacht wordt dat het gaat gebeuren. En een enkele keer gaat het ook om een recente titel waarover bericht zóu moeten worden ;-)

De keuze om het blog te laten samenvallen met de AP servicedienst van amstelland bibliotheken vroeg om een aanpassing van de lay-out. Na enig gestoei met de mogelijkheden - en onmogelijkheden - in Blogger, is de pagina die je nu ziet het (voorlopige) resultaat.

Nog even over de getoonde boekomslagen bovenaan de pagina: deze komen overeen met de zes titels die fysiek aanwezig zijn op de Actualiteiten Plek in Bibliotheek Amstelveen Stadsplein in de aangegeven week. Deze boeken zijn een week lang in te zien en eventueel te reserveren. Na de week worden de titels uitgeleend aan de eerste op de reserveringslijst.

De afbeeldingen worden getoond in een iframe, wat zoveel betekent dat de afbeeldingen eigenlijk op www.amstelland-bibliotheken.nl staan. Het leuke van deze iframe methode is dat de titels ook via dit blog aanklikbaar zijn. Zo is alle bijbehorende informatie per titel snel voorhanden en is zelfs reserveren mogelijk.

Is dat niet leuk?

6 opmerkingen:

  1. Hallo EBuzz!

    Je blog ziet er mooi uit! Ik zie dat je al probeert om je blog te gebruiken om meer over je werk te vertellen. Heel goed! Dit is eigenlijk de bedoeling van deze cursus! Ga maar zo door!
    Op maandag de aanstaande pas zal info op de www.23dingen.nl verschijnen over ding 4 en ding 5, maar als je de tijd hebt, kijk maar alvast naar die twee dingen. Mijn advies is om Netvibes RSS-reader te gebruiken in plaats van Google Reader.
    Ik laat de keus aan jou!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Harald

    Ziet er heel profi uit, leuk dat je de AP plek hebt toegevoegd aan je blog. Misschien heb je nog handige tips voor mijn blog?

    Groetjes,

    Marijn

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi
    wil je dat ik mijn reactie hier achter laat of op het 23 dingen blog?
    grt beschermengel

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @beschermengel Gezellig als je hier een reactie achter laat. grtjs

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Dimitar Ik heb uiteindelijk gekozen voor Google Reader en www.bloglovin.com. Met je Netvibes RSS-reader tip ga ik later wat doen. Groeten

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dat is prima!
    Bijna iedereen heeft voor Google Reader gekozen:)) Ik vind het grappig, want vorige keer bijna iedereen van mijn groep koos voor Netvibes:))

    BeantwoordenVerwijderen